EGAL-TEAM Kft. | 2017.07.23
Facebook E-mail


A gluténintolerancia vagy cöliákia egy súlyos autoimmun betegség, amely a gluténre, azaz a sikérfehérjére való érzékenységet jelöli. A lisztérzékenység nem használható szinonimaként a betegségre, ugyanis a reakciót kiváltó glutén nem csak a gabonalisztekben van jelen.
Hosszú távon a betegség komoly felszívódási zavarokat is okozhat, ezért gyanú esetén feltétlenül diagnosztizálni kell. A betegség kezelése gluténmentes diétával történhet, amelyet egész életünkben követnünk kell.

A gluténérzékeny betegek számára elkerülendő alapanyagok és ételek

A hivatalos ajánlás szerint glutént tartalmaznak:
BÚZA és búza eredetű termékek: búzaliszt, teljes kiőrlésű búzaliszt, durum liszt, graham liszt, búzakorpa, búzadara, búzacsíra, bulgur (búzatöret), kuszkusz, puffasztott búza, búzapehely, búzadara, búzakorpa, búzacsíra, búzafű, búzafehérje, búzakeményítő

ROZS és rozs eredetű termékek: rozsliszt, rozspehely

ÁRPA és árpa eredetű termékek: árpaliszt, árpagyöngy (gersli), puffasztott árpa, árpapehely, árpadara, árpacsíra, árpafű

TÖNKÖLYBÚZA és őrleményei: tönkölybúzaliszt, tönkölybúzapehely

és fenti gabonafélék keresztezésével előállított bármely mag és abból készült termék, a fenti magok pelyhesített (pl. gabonapehely) változata, valamint a maláta és a malátakivonat is.


   Mit ehet a gluténérzékeny?

Szerencsére a gluténérzékenyek a búzát helyettesíthetik gluténmentes gabonákkal, ehetnek maglisztekből készült péksüteményeket, illetve számtalan más, glutént biztosan nem tartalmazó élelmiszerből állíthatnak össze változatos étrendet.
A gluténmentes diétában az állati zsiradékok, növényi olajok, friss gyümölcsök, zöldségek, a natúr tej- és tejtermékek, a tojás, a halak és a tőkehúsok fogyaszthatóak, azonban az ezekből készült feldolgozott termékek, mind például az ízesített tejtermékek, tejdesszertek, felvágottak, szendvicskrémek csak megfelelő körültekintéssel, az összetevők alapos olvasása után választhatóak.

A glutént tartalmazó gabonák helyettesítésére használható nyersanyagok: rizs, burgonya, kukorica, szója, babliszt, szezámmag, guar, lupin, teff, sárgaborsó, manióka, agar-agar, csillagfürt, tápióka, cirok, köles, hajdina, quinoa, amarant.

Gluténmentes élelmiszerek

A gluténmentes kifejezés azt jelenti, hogy a termék gyártása során a korábban felsorolt anyagok egyike sem került a termékbe és a gyártás és a csomagolás során a terméknek a fenti anyagokkal való szennyeződése is kizárható. Gluténmentesnek minősülnek továbbá mindazok az élelmiszerek, amelyeket a Központi Élelmiszer-tudományi Kutatóintézet, Budapest (KÉKI) Biológiai Osztály Laboratóriumában (végzett vizsgálat szakértői véleménye gluténmentesnek nyilvánít).

LISZTEK: gluténmentes zabliszt, szójaliszt, burgonyaliszt, kukoricaliszt, rizsliszt, kölesliszt, hajdinaliszt, amarántliszt, teffliszt, cirokliszt, quinoaliszt, mandulaliszt, mákliszt, gesztenyeliszt, kókuszliszt, tökmagliszt, szezámliszt, kendermagliszt, zöld banán liszt, nyílgyökérliszt, konjac liszt, spárgaliszt, sárgaborsóliszt, csicseriborsóliszt, guarliszt, szentjánoskenyérmagliszt (karobpor)

GABONÁK: rizs, basmati rizs, jázmin rizs, barna rizs, fehér rizs, vadrizs, köles, hajdina, quinoa, amaránt

TÉSZTÁK: kukoricatészta, rizstészta, quinoatészta, barnarizs tészta, feketerizs tészta, hajdinatészta, üvegtészta

MAGVAK: dió (paradió, makadámdió, kesudió), mandula, mogyoró (török, földi), pisztácia, mák, gesztenye, szezámmag, napraforgómag, tökmag, lenmag, chia mag

ZAB és zab eredetű termékek: ma már elfogadott, hogy a zab fogyasztható cöliákiában anélkül, hogy a vékonybél károsodását okozná. A problémát a kereskedelmi zabkészítmények búzával való szennyezettsége okozza, amely a gabona betakarítása, szállítása, tárolása, feldolgozása során adódik, ezért a gluténérzékenyek diétájában kizárólag a garantáltan gluténmentes zab fogyasztható.

FOLYADÉKOK közül a víz, ásványvíz, szénsavas üdítők, teák, gyógyteák, babkávéból készült kávé, valódi kakaó, alkoholtartalmú italok közül a bor, a kukoricából készített sör (nem a kukoricás sör), a valódi gyümölcspálinka és az aromából és tiszta szeszből készített alkoholos italok fogyaszthatóak.

CÖLITÁNYÉR azaz OKOSTÁNYÉR ® gluténérzékenyeknek

Nemrég jelent meg a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének (MDOSZ) új táplálkozási ajánlása, mely az OKOSTÁNYÉR ® nevet kapta.
Ahogyan az útmutatóban is olvasható, az OKOSTÁNYÉR ® iránymutatást ad egy napi étrend ajánlott összetételéről. Az egészséges életmódnak a rendszeres fizikai aktivitás elválaszthatatlan része, ezért a javasolt mozgásmennyiség is helyet kapott a legfrissebb ajánlásban.

EGYÜNK MINDEN NAP FRISS ZÖLDSÉGET, GYÜMÖLCSÖT!

Napi étkezéseink összeállításakor ügyeljünk arra, hogy napi ételünk fele mindig zöldség vagy gyümölcs legyen. Ezáltal biztosítjuk szervezetünk megfelelő vitamin, ásványi anyag és rostbevitelét. Lehetőség szerint minden főétkezéshez válasszunk piros, narancs és sötétzöld színű zöldségeket, valamint ne feledkezzünk meg a száraz hüvelyesekről sem, melyek szintén beilleszthetőek a gluténmentes étrendbe!
Gyümölcsöket fogyaszthatunk tízóraira, uzsonnára, ízesítőként a reggeli müzlibe, kásába, vagy akár desszertként ebéd után! Válasszuk a friss, esetleg fagyasztott gyümölcsöket és kerüljük a cukrozott gyümölcskészítményeket.
Hetente 2-3 alkalommal beilleszthetjük étrendünkbe az olajos magvakat is, melyek salátákra szórva, gluténmentes müzlibe keverve vagy akár nyersen egy gyümölcs mellé fogyasztva szintén jó kiegészítői a diétának. A belőlük készült maglisztek (amennyiben gluténmentességük garantált) szintén az étrend részét képezhetik, azonban ezeket kisebb arányban keverjük a száraz összetevőkhöz, hogy az elkészült étel zsiradéktartalma ne legyen túl magas.


VÁLASSZUNK VÁLTOZATOSAN A FEHÉRJEFORRÁSOK KÖZÜL!

Étkezéseink összeállításakor ügyeljünk arra, hogy minden főétkezésünk tartalmazzon teljes értékű fehérjét. Például: reggelire fogyasszunk el 2 dl sovány, natúr joghurtot/kefirt, vagy tejet (szükség esetén laktózmenteset). Ebédre válasszunk egy tenyérnyi szelet húst, vagy halat, vacsorához együnk meg 3-4 szelet gluténmentes felvágottat vagy egy tojást. A fehérjeforrások kiválasztásakor részesítsük előnyben a sovány, zsírszegény változatokat, valamint hetente legalább egyszer fogyasszunk halat és legfeljebb egyszer válasszunk belsőséget.
Mivel ezek az alapanyagok alapjában véve gluténmentesek, az elkészítés során kell ügyelni a glutén szennyezettség kivédésére.

GLUTÉNMENTES GABONAFÉLÉK AZ ÉTREND RÉSZEKÉNT!

Az útmutató úgy szól, hogy:
"Fogyasszunk naponta legalább egyszer teljes értékű gabonából készült kenyeret, péksüteményt, köretet."
Az, hogy valami teljes értékű, teljes kiőrlésű, nem jelenti azt, hogy glutént tartalmaz.
A teljes értékű gabonák a gabonaszem minden részét – csíra, korpa, magbelső – tartalmazzák. A teljes értékű gabona több mint négyszer annyi élelmi rostot, kétszer annyi kalciumot, hatszor annyi magnéziumot és négyszer annyi káliumot tartalmaz, mint a finomított gabonák.
Ez tehát azt jelenti, hogy a gabonaféle (ami lehet gluténmentes is) feldolgozása során a gabonaszem teljes egészét felhasználják. Így válhat például egy gluténmentes gabonaféléből/ álgabonából készült teljes kiőrlésű liszt magasabb rosttartalmúvá, ezáltal szervezetünk számára egészségesebbé.
Fontos azonban megjegyeznünk, hogy azzal, hogy valami teljes kiőrlésű, nem válik gluténmentessé! Cöliákiások (gluténérzékenyek) számára kizárólag azok a teljes kiőrlésű élelmiszerek fogyaszthatóak, amelyek gluténmentes gabonaféléből készülnek, és nem tartalmaznak (még nyomokban sem) gluténtartalmú (búza, árpa, rozs, nem gluténmentes zab) gabonafélét!

Forrás: www.glutenerzekeny.hu

AJÁNLOTT TERMÉKEINK: