EGAL-TEAM Kft. | 2017.11.22
Facebook E-mail
/

Mindenkinek megvan a jól bevált grillpáca, kedvenc fóliás batyu-receptje, de azért időnként kipróbálunk újdonságokat is. A húson túl is érdemes kísérletezni, mert népes vendégsereg esetén szinte biztosan akad a társaságban, aki valamilyen megfontolásból sem a húsok, sem a kolbász vagy a szalonna iránt nem mutat érdeklődést. A húsevők pedig köretként kóstolhatják a vegetáriánus grillezett fogásokat.
Grillezzünk sajtot!
A grillezett sajt mindig népszerű fogás – akár tartalmas saláta, akár paradicsomkarikák vagy friss nyers zöldségek társulnak hozzá. De mikor lesz tökéletes? Egy biztos, a trappistát, edámit és más úgynevezett félkemény, no meg gyúrt (mozzarella, scamorza) sajtokat tegyük inkább szendvicsekbe, reszeljük a salátára, de ne süssük grillen! Erre a célra kizárólag kemény, vagy a kifejezetten grillsajtként kínált fajták alkalmasak.
Az egyik legjobb, nálunk is kapható ciprusi specialitás a halloumi sajt. Ez a rendszerint kecske- és juhtejjel is gazdagított tehéntejből készülő, erősen sós sajtféle létezik natúr vagy zöldfűszerekkel (nem ritkán kevés mentával) ízesített formában is. Nagyjából 1 cm vastag szeletekre vágva, kevés olajjal megkenve mindkét oldalát (ha nem szabadban készítjük, elegendő a serpenyőbe permetezni egy kevés olajat) aranybarnára pirítva akár héjában sült krumplival, akár salátával tálalva tökéletes. Remekül illenek hozzá a majonézes, joghurtos öntettel készülő vegyes saláták, de egy kakukkfüves, majonézes krumplisalátával is bőséges és laktató fogás. Mivel a halloumi sós, enyhén fűszerezzük a garnírungot!
A tehén- és juhgomolya is remekül grillezhető, miként ezek füstölt változatai. Ha kemény kecskesajthoz jutunk, feltétlenül érdemes kipróbálni akár serpenyőben, akár szabadban grillezve. A sajt könnyen odatapad a serpenyő aljához, nem árt olajjal vagy olajos páccal megkenni. A rácsra a sajtok sütésénél a biztonság kedvéért célszerű alufóliát vagy grilltepsit helyezni. A köret itt is lehet a jól bevált uborkasalátától a káposztasalátán át a paradicsomsalátáig szinte bármi, és egy-egy szelet ropogós héjú kenyér is jól jön mellé.
Ha nem túl kemény és kevéssé markáns grillsajtot választunk, a sütés előtti napon célszerű bepácolni – így nem csupán az ízei lesznek gazdagabbak, de külön zsiradékra sem lesz szükségünk, ha mégis úgy ítéljük meg, hogy nem árt egy kis zsiradék, a páclével nyugodtan kenegethetjük a grilltepsinket.
Az olívaolaj, a fokhagyma és a friss rozmaring keverékéből készült pác tökéletesen illik a sajtok mindegyikéhez. Arra érdemes ügyelni, hogy bármekkora mennyiséget is készítünk elő, a pác mindig tökéletesen fedje, mintegy légmentes záróréteget képezve a sajtszeletek felett. Az sem mindegy, mekkorára daraboljuk a sajtot. Ha camembert sajtot vagy lágyabb kecskesajtot tennénk a grillre, ne vágjuk fel. Enyhén olajozott alufóliába csomagoljuk be, így tegyük a rácsra. Ha a közepe megolvadt, kenyérrel vagy péksüteménnyel kínáljuk. A szeletelhető típusokat pedig ne vágjuk túlságosan vékonyra, az 1-1,5 cm-es vastagság ideális a grillezéshez.
Grillezzünk gombát, hagymát, zöldséget is!
A csiperke, vargánya, őzlábgomba mind remek szabadtéren sütve, grillezve. Alapszabály, hogy csakis friss és megbízható helyről vagy gombaszakértő által bevizsgált gombát fogyasszunk! Grillezéshez a nagyobb méretű gombák ideálisak, és érdemes őket fűszeres pácban érlelni rövid ideig.
A gombafélékhez ideális zöldfűszerek többek között a kakukkfű, a bazsalikom, a rozmaring. Ezeken túl kerülhet a pácba bors vagy chili, aki csípősebben szereti, fokhagyma (mértékkel). Mivel a gombák víztartalma rendkívül magas, a sütésnél, grillezésnél ez óhatatlan folyadékveszteséget jelent. Hogy ne essenek össze a gombáink, rövid ideig süssük, és fajtától függően érdemes hosszában kettévágni, vagy kizárólag a kalapját megsütni – az egészséges tönkök levesben, pörköltben is felhasználhatók.
A grillezett hagyma tökéletes kísérője lehet akár fűszeres túróval kínált héjában sült burgonyának, akár húsféléknek. Grillezéshez nagyjából 3-4 cm átmérőjű vöröshagymát vagy lilahagymát érdemes választani. Tisztítás után akár vastag szeletekre vágva, sóval, kevés paprikával fűszerezve, olajjal meglocsolva mehet is a rácsra, serpenyőbe, de negyedelhetjük is. Ez utóbbi esetben is érdemes sütés előtt fűszerezni. Ha azt szeretnénk, hogy szépen karamellizálódjon, hintsük meg kevés sóval, szórjunk rá finomra aprított kakukkfüvet és leheletnyi cukrot. A hagyma természetes édességét ezzel a kis segítséggel remekül érvényesíteni lehet, de nem lesz édes a végeredmény, csupán aranyszínű bevonatot képez a hagymagerezdeken. Ha előzetesen olajos-fűszeres pácban érleljük, még ízletesebb lesz!
Grillezett feta görög módra 1 főre:
15 dkg sajt – feta, 1 db paradicsom, 0.5 db TV paprika, 5 dkg póréhagyma, 1 csapott evőkanál olívaolaj, 1 csapott mokkáskanál só – tengeri, 1 csapott teáskanál zöld fűszer keverék
Elkészítés: A zöldségeket mossuk meg és aprítsuk fel, majd sózzuk és fűszerezzük. Tépjünk le két kb. 40 centi hosszú darab alufóliát és fektessük egymásra. Kicsit hajtsuk fel a széleit, locsoljunk kis olíva olajat a fólia közepére és tegyük rá a zöldség felét. Erre fektessük a feta sajtot, és szórjuk rá a megmaradt zöldséget. Locsoljunk a tetejére is kevés olajat, majd nyomjuk össze a fóliát, hogy a gőz ne tudjon kiszökni. Aztán mehet grillre. Amikor már mediterrán illatok kezdenek az orrunkba kúszni, akkor óvatosan bontsuk szét a csomag tetejét, hogy pirulni tudjon a tartalma. Ha szeretnénk hozzá pirítóst enni, akkor most dobjunk a rácsra a batyu mellé néhány szelet barna, vagy kukorica kenyeret. Amikor itt-ott megpirul-megbarnul a teteje, akkor már vehetjük is elő a tányért-villát-jó étvágyat.