EGAL-TEAM Kft. | 2017.11.22
Facebook E-mail
/

Az alap ízek közül (sós, savanyú, keserű, édes) a legkedveltebb alap ízünk az édes íz. Ezzel az ízzel már a születésünk után egyből találkozunk, hiszen az anyatej is édes. A legtöbbünket egész életünkön át végigkísér az édes íz szeretete.

Az édes kifejezést már a mindennapi szóhasználatban is a kellemes érzésekhez kapcsoljuk: édesnek hívjuk az általunk szeretett lényt, családtagot, ismerőst. És valószínűleg a bizalmas együttlét sem véletlenül kapta az édes kettesben nevet. Az édes ízt általában a cukorral párosítjuk és a legtöbben hozzá fordulnak, ha boldogságra vágynak, vagy egyszerűen csak meg szeretnék édesíteni az életüket. Pedig a cukor legalább annyira káros, mint amennyire finom. A finomított fehér cukor a legerősebb savképző anyag, fogyasztása számtalan betegség okozója lehet.
Miért fontos a cukormentes étkezés?
Először is azt nézzük meg, hogy mit is jelent a cukormentes étkezés. Szervezetünk naponta átlagosan 320 g szénhidrátot, 60 g fehérjét, valamint 65 g zsírt igényel. Mivel több tényező is befolyásolja a napi tényleges energiaszükségletet (testtömeg, erős fizikai igénybevétel, sportolás, stb) ezért nehéz egy mindenkire egyaránt vonatkoztatható táblázatot készíteni a megfelelő szénhidrát fogyasztásra vonatkozóan, de általánosságban mégis meghatározható a testtömeggel arányos napi szénhidrát szükséglet.
A szénhidrátok táplálkozás-élettani szempontból elvileg nélkülözhetők, mivel a szervezet bizonyos aminosavakból, tejsavból és glicerinből elő tudja állítani az agy, az idegrendszer és a vörösvérsejtek számára nélkülözhetetlen egyszerű szénhidrátot: a glukózt. A szénhidrátmentes étrend ugyanakkor a szöveti fehérjék fokozott lebontásához, a só-víz háztartás egyensúlyának felborulásához vezet.
Ami viszont már a káros lehet, az a kontrollálatlanul, nagy mennyiségben elfogyasztott szénhidrát (főleg finomított fehér cukor) ami hirtelen emeli meg a vércukorszintet, fokozott inzulin kiválasztódásra serkenti a szervezetet, nagy mennyiségben alakul át a fölösleges szénhidrát zsírsavvá, ami aztán a zsírsejtekben raktározódik el, és vizet von el a szervezettől. És a magyar lakosságra jellemző, hogy túlzásba viszi a cukorfogyasztást. A cukor csökkentésének egyik módja, ha az édességeket mesterséges édesítővel készítjük.
Mikor van szükség cukormentes étkezésre?
A mai felgyorsult világunkban nehezen tudunk helyesen étkezni. Többségében magas energiatartalmú, gyorsan fogyasztható ételeket fogyasztunk. A magyar lakosság táplálkozási szokásait a mennyiségi túlzások és a minőségi éhezés jellemzik. Helyes táplálkozással elegendő energia és tápanyag kerül a szervezetünkbe, azonban általában sokkal több zsírt, cukrot, tojást és húst eszünk, mint amennyi indokolt lenne, és sokkal kevesebb növényi vitamint, rostot, ásványi anyagot fogyasztunk, mint amennyi kívánatos lenne.
A túl sok cukor fogyasztása végül is minden szervre kihat. Eredetileg a májban glukóz (glycogen) formájában halmozódik fel és a máj megduzzad. Ha a máj elérte a növekedésének felső határát, akkor a feles glycogen visszakerül a vérbe zsírsavak formájában. Ezek a test minden kevésbé aktív helyein (has, ülep, csípő, combok stb) rakódnak le, majd az aktív szerveken (szív, vese). Az egész testet igénybe veszi, a vérnyomás is megváltozik. A vörös vértestek minősége romlik, a fehér sejtek száma túlságosan is megnő, ami lassabb szövetnövekedéshez vezet. A test ellenálló képessége leromlik, mikrobák terjedését idézve elő. A B vitamin készlet is leapad, mert a cukor-fogyasztás a B vitamint termelő hasznos bél-baktériumok pusztulását váltja ki. A cukorból az emésztés során erjesztő hatású, ecetsav, szénsav és alkohol keletkezik. Az ecetsav, de főleg az alkohol nagyon erős romboló hatású a bél membránjaira.
A cukorfogyasztás savasító hatást vált ki, ennek ellensúlyozására a testben már meglévő ásványi anyagokat kell a szervezetnek előszednie, hogy kiigazítsa a pH egyensúlyt. Például nátriumot, káliumot, magnéziumot, kalciumot. Rendszeres cukorfogyasztásnál a test kénytelen például a hiányzó kalciumot már a saját csontjaiból is előszedni, ezzel csontritkulást okozva és súlyosbítva a fogszuvasodást, amit eredetileg a cukor erős savassága váltott ki.
Bár a táplálkozástudomány még mindig gyermekcipőben jár, de a fentebb leírtak alapján, már így is nyilvánvaló, hogy nagyon sok olyan betegség van, amelynek létrejöttében a túlzott cukorfogyasztás jelentős szerepet játszik. A cukormentes diétáról többnyire a cukorbetegek vagy az elhízottak speciális étrendje jut eszünkbe, de kevesen tudják, hogy merőben más egészségügyi problémáknál is cukormentes diétát rendelhet az orvos.
Ha szeretnél cukormentesen hódolni édességszenvedélyednek, akkor keresd új cukormentes sajttortáinkat.