EGAL-TEAM Kft. | 2017.11.22
Facebook E-mail
/

A gyümölcsökben jóval több - egészen pontosan ötször annyi - található azokból az anyagokból, amelyek egészségünkre pozitívan hatnak, mint azt korábban évekig feltételezték, és a legjobb hatást kiváltók közvetlenül a héj alatt találhatók.
Mint az köztudott, a friss gyümölcs telis-tele van különböző vitaminokkal, amelyek hathatós védettséget nyújthatnak a betegségek ellen. Ám emellett számos olyan anyag is megtalálható bennük – így például a polifenol is –, amelyek szintén erős pozitív hatással bírnak egészségünkre.
Ezek az úgynevezett növényi másodlagos anyagok, csökkenthetik a gyulladásos betegség kialakulásának kockázatát, jó irányba befolyásolják vérnyomásunkat, s még a daganatos megbetegedések rizikóját is csökkentik.
A szabad polifenolokat vizsgálták Spanyol kutatók, akik legutóbbi kísérletük befejeztével arra hívják fel a figyelmet, hogy az eddigi élelmiszervizsgálatok során, kizárólag a szabad polifenolokat vették figyelembe, a kötötteket ezzel szemben figyelmen kívül hagyták. Amennyiben ezeket is bekalkuláljuk a gyümölcsök pozitív „hatóanyagai” közé, kereken ötszörösére nő az előnyös anyagok száma. A már említett polifenolok olyan másodlagos növényi anyagok, amelyek többek között a gyümölcs színét és ízét is alapvetően meghatározzák. A teljes kiőrlésű gabonát tartalmazó termékekben is felbukkannak, ám a legnagyobb mennyiségben mégis a gyümölcsökben vannak jelen, s ami a legfontosabb: közvetlenül a héj alatt találhatók.
Ha tehát nem csak finomat, hanem a lehető legegészségesebbet akarjuk enni, elfelejtjük a gyümölcs meghámozását. Emellett az sem elhanyagolandó, hogy amennyiben lehetőségünk van választani, a szabad földi termést vegyük a melegházban termelttel szemben, hiszen előbbi polifenol-tartalma jóval nagyobb a „mesterségesen felpumpáltakénál”. Az egészségünkre rendkívül kedvezően ható másodlagos anyagok a káposztában, a bogyós gyümölcsökben, a dióban és a szőlőben található meg a legnagyobb mennyiségben.

Tippek egy egészséges étrendhez
Legyünk kreatívak, a gyümölcsök vagy zöldségek épp olyan finom rágcsálnivalók, mint a sós snack vagy a süti. Tartsunk a hűtőben mindig feldarabolt dinnyét, almát, zellert és sárgarépát. Nagyon jó segítséget nyújtanak, amikor energiaszintünk hanyatlóban van.
Ne fogyasszunk gabonapelyheket gyümölcs nélkül. Adjunk hozzá banánt, aszalt vörös áfonyát, illetve friss epret vagy fekete áfonyát, ha épp szezon van. A szezonon kívül gondoskodjunk arról, hogy mindig legyen egy csomag fagyasztott áfonya a fagyasztóban. Egy maroknyit felolvasztunk, és máris adhatjuk hozzá a gabonapehelyhez.
Cseréljük fel az édes süteményeket és a pirítóst gyümölcskenyérre. Próbáljuk ki a banánkenyeret, az áfonya kenyeret, az almás-diós kenyeret, a mazsolás-fahéjas kenyeret vagy a narancsos kenyeret.
Vaníliafagylalt vagy fagyasztott joghurt helyett fogyasszunk friss vagy fagyasztott gyümölcsöket.
Igyunk gyümölcsturmixot, amely könnyen emésztető, ízletes és tápláló.
Éttermünkben segítségedre vagyunk az egészséges táplálkozás kivitelezésében VitaMix italainkkal, változatos gyümölcs és zöldég kelyheinkkel és friss gyümölcs kínálatunkkal.
Banánkenyér
Hozzávalók: 2 érett banán, 20 dkg liszt, 25 dkg cukor, 2 tojás, 1,5 dl olaj, 1,5 mokkáskanál szódabikarbóna
Elkészítés:
A banánokat villával összetöröm, és addig keverem, amíg kissé folyékony lesz. Ebbe belekeverem a többi hozzávalót. A masszába szórhatunk mazsolát és/vagy más aszal gyümölcsdarabkákat, esetleg lecsepegtetett meggybefőttet. Kivajazott, kilisztezett formába öntjük.
Légkeveréses sütőben 45 perc alatt 150 fokon készül el.